Ha azt gondolod hogy a Lada a több mint 30 év alatt csak a Zsiguli, a Niva és a Samara típus létezett,akkor ki kell hogy ábránditsalak. Valójában, az első Lada modell bemutatása óta az 1970-ben az orosz mérnökök új autók projektjeibe kezdtek. (soha nem gyártották őket sorozatban). Az első és második képekben fenti, a Lada 1101 Cheburashka az (1971) egy kicsi kombi egy teljesen új 897cm3 motorral.Késöbb 1100-ig növekedett a cm3 és 55 Le teljesítménye volt, elsőkerék-meghajtás, McPherson-elülső felfüggesztéseket kapott ami nagyon hasonlít a Honda N-600-ra. Az ajtók ránézésre a Fiat 127-rehasonlítanak. A kormánymű a ZAZ Zaporosec-től átvett. Ugyanazzal a motorral 1973-ban egy kicsi terepjáró járművet gyártottak 1101-1 Autoroller névvel (harmadik kép).Nekem első ránézésre egy Lada Nivára hasonlít formailag. Erről az autóról van egy vicces anekdota: A Politbureau egy tagja, Kirilenko egy hivatalos demonstráció alatt mondota: Ez nem hasonlít egy autóhoz, de játékként ez még az unokámnak is drága. :)
Az 1976-ban gyártották le a prototípust (első kép)a mindig Ladogának nevezett 1101-et. 900 cm3, elsőkerék-meghajtás és egy nagyon modern karosszéria,ami hasonlit a majadani Lada Samarára. Ezek a képek (teljesen ritkák)A második képben, egy másik prototípus, amit valószínűleg 1105 vagy 1106-nak hívtak,de sajnos nem találtam meg ezzel az autóval kapcsolatos információkat, de az valószínü hogy a Cheburaska és Ladoga tovább fejlesztés.
A Lada történelmének egy másik ismeretlen fejezetét képviselik a Wankel motorok. A VAZ megvalósította a 70-es évek vége óta ennek a fajta motornak több mintapéldányát is, a nagy nevek után: Mazda, NSU, Comotor-Citroen, Suzuki, Van Veen, Norton, Trabant stb. 1980-ban a Lada elkezd tervezni egy Zsigulit egyedülálló-forgórész-motorral, 70 Le-vel. (az első és második képekben fenti, egy Zsiguli és az első Lada Wankel motor). A Zsiguli Wankel verziónak ugyanaz a karosszériája volt, de az ott levő süveg alatt volt egy elektronikus rész és egy nagyon fejlett technika: egy processzor elemzi a gázpedálpozíció adatait és a forgórész sebességét,ezekkel az adatokkal automatikussan szabályozza a gyújtást. Volt szintén egy uj rendszer fagyálló folyadékot fecskendezett be alacsony hőmérsékleteknél. Ezután az egység után, egy kettő Wankel motort (harmadik kép) gyártottak 130 Le-vel. A Samara rendőrségi verziójába is alkalmazták a Wankelmotort.. A 80-as években,gyártottak még a GAZ Volga egy kevés mintapéldányába is három-forgórészü VAZ motort (negyedik kép), 210Le-vel.Ezek közül az autók közül mindegyiket a KGB-nek és a GAINAK gyártották
De a Lada-Wankel motorok élettartalma rettenetesen rövid: 20.000 kilométer!!Ennek oka hogy az orosz ötvözet szegény minőségű: egy Wankel motornak jó minőségű anyagokra és különféle masszív elemekre van szüksége.Ma ezeket a motorokat még mindig korlátozott sorozatban termelik a nehéz előálítás miatt. De készült versenyre is Wankel motor.A Lada 110 Super Tourismön (két kép fent), Wankel motorral volt felszerelve.Kisérleti jellegel tesztelték az országos Rally Bajnokságokon.
A Lada Oxta néven (1.2.3.4.5. kép fent) 1987-ben egy érdekes 7-ülések furgont terveztek. Az autó a Lada Samara alapjaira épült.A motorja Lada Samara 1500 cm3 verzió.Egy nagyon áramvonalas karosszériával,aerodinamikailag nagyon jó kialakításu (Cx=0, 28)követve Európa, USA és Japán legtöbb modern és hasonló autóját. Az (5.képen) egy szovjet rendőr Oxtát nézi,ami igazi ritkaságnak számított akkor USSR-ben a 80-as években! A Samara motorját szintén felhasználták egy kabriolet verzióba 1989-ben(6. képen).A kisérleti Dragon Motorokat korlátozott sorozatban- alkalmazták néhány UAZ dzsipen is.
|