A kor luxusa: madzaggalkötözős piros műbőr kormány (vastagító) ---kopás ellen aligha kellett védeni a vékony műanyagot... (Bár 500-as Trabantot láttam vasig kopott kormánykerékkel, de 325000 km volt a kaszniban, mikoron meghalt a gazdija...)
a későbbi modellben is megmaradt a kúszóskálás kilométeróra, csak a '80-as évek végén óccsították a körműszeres gagyi cockpit-et.
FIAT 125

A FIAT 125-a szovjetek átmásolták a krómcsíkokat is...
A Polski Fiat Monte Carlo 1:1-ben ez a modell volt, leszámítva a motorháztető középsőélét , nyugati exportra is készült, benne volt az Automobile Revue-ben...)

rallye-re zsigulisított hasmagassággal
Lényeges különbségei:
-nyugati autó hatású volt a zsigulikhoz képes, kényelmesebb rugózású (eredeti FIAT hasmagasság) hátul pedig laprugók!
-gyöngébb teljesítmény (a valóságban, nem papíron)
-gyönge-gyönge anyagminőség
-olasz módra korrodált, kb 6 év rendes használatban elrohadt (családi használatra ritkán vásárolták újonant. Ezesetben az id. Kátrány -féle megoldással fáradtolajból és földből masszát készítettek a gyakorlott polski tulajdonosok és kitapasztották a sárvédőket, különösen az orrészt. Ha nem rohadt el, jó autó volt egyébként, ha valakit nem irritált az, hogy egy 1200-es mezei Lada is elékormolt...
Ismertem egy tunningváltozatot. Az autóépítő először egy versenyzsigulit épített magának kőleves-tuninggal, de mivel szélsőségesen szovjetellenes volt és nem szenvedhette a cirillbetűket, a kőlevestunningot megismételte egy nagypolszkin. 180 meg sem kottyant neki és így fogyasztotta az egyébként is szokványos 12 liter.
A későbbi nagypolszkikon pazar luxusmegoldások voltak, mint belülről nyitható csomagtérfedél,

nem levakolták a csomagtérzárat: belülről nyitható!!! amivel nyugati vámosokat is lenyűgöztem.
A korabeli fiatfélék típushibája, hogy a motor túlmelegedése esetén bekrepál a gumimembrános üzemanyagpumpa. A gorenje túrizmus kánikulai napjaiban sorozatosan dőltek ki a lada-polszki típusok benzinhiány-gyújtás karburátor hibák tüneteit mutatva. Profi polszkis-zsigulis ilyen esetben óvatosan hideg vizet fecskendezett az AC-pumpára és elegantan továbbhajtott, míg újra be nam kakilt az AC...

alul látható a légtelenítésben-fölpumpálásban segítő kézibillentyű. A nagypolszkihoz még üveg ülepítőmedence is jár, ami megkönnyítette a tisztítást.
1975-ben így nézett ki egy Ford Taunus, ehhez képest nem hatott ócskának a polszkiFiat

Olyan igazi franko-latin autó volt, puha, szeretnivaló, az ember szívéhez nőtt... és akkor fiatal, látszólagos élete-teljében 10 évesen egyszerűen kimúlt... nem volt olyan tartós és strapabíró, mint a zsiguli-ladák. Szovjetellenes érzelműek vásárolták inkább...

ezeknek a szerelőknek reménye nem volt, hogy valaha ilyen autójuk lehet... ekkoriban már a VW-nél a dolgozók kétévente művi áron vásárolhattak újautót nagyjából a középkategóriából... Érdekesség: gyárilag doblemez védi belül a sárvédőt: ez a sor' biztosan nyugati exportra ment...

tipikus polszki-lada kép: A rontott kéttorkú porlasztó, kikötött kartercső .. ez a példány gázzal súlyosbítva.

más a szelepfedél, mint a ladákban
A lada-polszki családban a gázosítás nem hozza be az árát: a szelepülőkék kizárólagos gázüzemben kiverődnek. Viszoint a zsiguli-polszki, ha egyszer rákapott a gázra, benzinnel már nem megy. 60000 km-enként hengerfej-felújítás faragja a"gazdaságos üzem" legendáját... A '90-es években lehetett gyárigázosítású Ladákat venni, talán azok bírták.. (?)
NE GÁZOSÍTSD LADÁD & POLSZKID! NEM ÉRI MEG!
A vég: az 1500-as hajtáslánca és főelemei új karosszériával: FSO Polonez 1500

Magyarországon nem forgalmazták... Jocivan.... Forrás: www.magicafe.hu